S.L.I.D.E.S.H.O.W

LoVe is sWeeT

SeTeLaH KePaHiTaN PaSTi AkaN aDa KeMaNiSaN

mY GueStBooK

Anak bujang mami~

Si Manja mami..

My Favourite Songs

Gurindam Jiwa...

Adorable...

Beauty TiPs

8:23:00 AM

Cinta setelah bercerai hidup....perceraian adalah petaka??..ramai yang beranggapan begitu dan ada juga yang menceritakan kemelut hatinya setelah bercerai hidup. Pada yang menghadapi masalah serupa, tentu rasa sangat teruk sebab menyangka masalah ini hanya dia seporang yang mengalaminya, orang lain tidak. Orang lain semuanya bahagia. Sebenarnya tidak begitu. Ramai lagi orang menghadapi masalah serupa bahkan lebih banyak yang lebih teruk lagi. Rasulullah S.A.W bersabda, "Tiada seorang muslim pun ditimpa sesuatu yang menyakitkan berupa penyakit dan lain-lain, melainkan kerana Allah akan menghapuskan keburukan-keburukan sebagaimana pohon yang menggugurkan daun-daun."(Bukhari). Ini bermakna setiap petaka adalah kifarat. Perpisahan bukan semestinya buruk, kadang-kadang ia adalah garis penamat pada penderitaan yang lebih dahsyat sedang menanti dihadapan sekiranya tidak berpisah. Lihat hidup dengan pandangan yang positif, kita akan lebih berasa yakin. Rasulullah S.A.W bersabda, "Pada saat Allah jatuh cinta pada sekelompok orang, maka Allah akan mengujinya. Kerananya, siapa yang bersabar (menerima ujuan allah itu), maka dia akan mendapatkan (pahala) kesabarannya itu. Siapa saja yang berputus asa, maka dia akan mendapat keputusannya." (Ahmad). Dengan memahami makna bahagia sebenarnya, hidup akan lebih mudah dilalui biar apa pun masalah yang terpaksa dihadapi.

Jaminan Allah..
Kita sebagai hambanya yang serba-serbi mempunyai kelemahan, tidak dapat berbuat apa-apa kerana itu adalah urusan Allah. Telah turun wahyu kepada Rasullulah S.A.W bermaksud, :Barangsiapa yang taat kepada Allah dan Rasulnya, maka mereka itu nanti akan bersama mereka yang diberi nikmat oleh Allah iaitu para nabi, syuhada, orang soleh dan mereka yang sebaik-baik teman."
Pada kesimpulannya berkaitan masalah ini, Sebaiknya kecintaan anda terhadap Allah dan Rasulnya mengatasi yang lain-lain termasuklah bekas suami. Agar dengan itu kita selamat. Amin...

0 Responses to "Cinta setelah...."

Post a Comment